Časté chyby při obsluze webových stránek

čtvrtek, 16 červen 2016 11:01

Časté chyby při obsluze webových stránek

Stává se to často. Vytvořím vyladěné webové stránky, které hezky vypadají rychle načítají a mají pěkný "kabátek". Spokojeně webové stránky předám, zaškolím obsluhu a dál si žiju svým životem. Po nějakém čase se na webové stránky podívám a často vidím ty samé chyby.

Pokud provozujete nějaké webové stránky, možná se dopouštíte chyb i vy. V tomo článku popíšu některé časté chyby, kterých se obsluha dopouští.

1. Nezmenšené fotografie

Pokud vkládáme do webových stránek obrázky nebo fotografie, měly by být zmenšené do "rozumných" rozměrů. Určitě není v pořádku vkládat fotky tak, jak je pořídil fotoaparát. Nezmenšené fotky zabírají zbytečně velký prostor a to i přes to, že je ve webovému editoru zmenšíme (většinou táhnutím za body v rozích). Nezmenšené fotografie mohou výrazně zpomalovat webové stránky. A jak víme, pomalé webovky nikdo nemá rád a to ani Seznam ani Google.

Někdo může namítat, že mu obrázky web zmenšuje automaticky. No, v některých případech to tak je, hlavně v případě fotogalerií, nicméně rozhodně tomu není vždy.

Doporučení: Fotkám určeným do fotogalerie určitě postačí šířka cca 1000px. Fotky a obrázky, které patří do článku k textu, by měly být ideálně zmenšeny na přesný rozměr, který bude mít obrázek na stránce.

2. Nekvalitní fotografie

Dejte si záležet. Když už s fotkami máte tu práci, udělejte ji pořádně. Vkládejte do webových stránek pouze povedené a kvalitní fotografie. Každý moderní a pěkný web je hezký tím, že má hezké fotky. Občas se setkávám s vysvětlením, že ta "rozmazaní fotka focená levným mobilem prosti sluníčku" stačí... No, možná stačí, ale celé webové stránky to pak posouvá níž.

3. Barevné kombinace formátování

Většinou nám webový editor umožní text zvýraznit libovolnou barvu i velikostí. Formátujte však uvážlivě. Webovým stránkám laděným do určitého odstínu nebude slušet pět druhů barevných zvýraznění. Nebo ještě lépe, zvýrazňujte pouze tučně a velikosti písma neměňte. Pokud potřebujete vytvořit nadpisy, používejte styly nadpisů.

4. Nedodržení stylů nadpisů

Webové stránky mají předdefinovaný vzhled stylů Nadpis1, Nadpis 2, Nadpis 3... Často se můžeme setkat s tím, že obsluha webu styly nepoužívá a to je velká škoda. Správné používání nadpisů zachová jednotný vzhled webových stránek a také přispívá SEO optimalizaci. Nestačí ovšem styly nadpisů používat, musí se používat ve správném pořadí:

  • Nadpis 1 - hlavní úroveň - Tyto nadpisy bývají určeny jen pro názvy stránek, proto bychom je používat neměli. Na jedné stránce by neměl být více než jeden nadpis 1.
    • Nadpis 2 - podnadpis - Tento styl bychom měli používat ve článku. Styl je určený pro jednotlivé nadpisy (kapitoly) ve stránce.
      • Nadpis 3 - podnadpis druhé úrovně - Tyto styly bychom měli používat, kdykoli má kapitola ve článku (nadpis 2) nějakou podkapitolu.
        • Nadpis 4 - podnadpis třetí úrovně - můžeme používat, ovšem není nutné.
          • Nadpis 5 - podnadpis čtvrté úrovně - můžeme používat, ovšem není nutné.

5. Chybějící alternativní názvy

Každý obrázek na stránce by měl mít alternativní název, který slouží jako popis obrázku (zjednodušeně řečeno). Alternativní názvy přispívají SEO optimalizaci. Alternativní názvy se vkládají ve stejném dialogovém okně, v jakém se obrázky vkládají do stránky, lze jej tedy doplnit ihned během vkládání obrázku.

6. Nevyužívání možností webu

Kalendáře akcí, rezervační systémy, posílání newsletterů, aktuality, katalog produktů atd. - všechny tyto funkce webu budou úspěšné jen tehdy, budou-li se využívat. Pokud je nevyužíváme, je to jednak zbytečná investice a zároveň si návštěvníci zvyknou tyto sekce ignorovat, protože "tam nic není".

Může chvíli trvat, než si návštěvníci na tyto funkce zvyknou. Je třeba je zákazníkům doporučovat, mluvit o nich, propagovat nebo jinak maximálně zviditelnit. 

 

Pokud máte nějaký jiný názor nebo vás napadají další časté nešvary, můžete přispět do diskuse pod článkem.

Ladislav Kulatý

Naposledy změněno čtvrtek, 16 červen 2016 18:45

Technologie Joomla a Wordpress

Webové stránky jsou vyráběny pomocí veřejných nástrojů Joomla nebo Wordpress. Kdykoli lze tak webové stránky aktualizovat nebo rozšířit o novou funkcionalitu. Webové stránky nikdy nebudou v uzavřeném systému, který podporují pouze vývojáři.

joomlaWordPress logo